Znamy kolejne szczegóły reformy systemu ochrony zdrowia

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami Ministerstwo Zdrowia przedstawia wyjaśnienia dotyczące tzw. reformy Radziwiłła.

 

Ministerstwo Zdrowia opublikowało komunikat, w którym wyjaśnia wątpliwości dotyczące planowanej reformy ochrony zdrowia:

Nakłady na zdrowie
Nakłady na zdrowie w roku 2017 i 2018 wzrosną. Będą one w tym czasie zwiększane co najmniej równo ze wzrostem wpływów ze składki zdrowotnej – nie będzie jednak dodatkowego zasilania budżetowego. Różnice w danych zestawianych w materiałach graficznych, zawartych w opracowaniu Narodowa Służba Zdrowia. Strategia zmian w systemie ochrony zdrowia w Polsce,  wiążą się z różnicami w metodologii przyjętej przez OECD. Grafika przedstawiająca planowany wzrost nakładów odnosi się do wydatków rządowych realizowanych obecnie w ramach NFZ i budżetu państwa. Natomiast najbardziej aktualne dostępne porównywalne dane dla krajów OECD dotyczą 2011 roku i uwzględniają wszystkie wydatki publiczne, łącznie z wydatkami samorządów.

Sieć szpitali
Jednym z priorytetów planowanej reformy jest utworzenie sieci szpitali, w ramach której wyodrębnione zostaną trzy podstawowe poziomy zabezpieczenia zdrowotnego (stopnie od I do III) oraz trzy poziomy specjalistyczne (specjalistyczny-pediatria, specjalistyczny-onkologia i instytuty). Sieć zostanie utworzona na bazie istniejących podmiotów i będzie weryfikowana co cztery lata.

Możliwość wyboru szpitala
Utworzenie sieci szpitali nie spowoduje rejonizacji opieki szpitalnej. Pacjenci zachowają możliwość wyboru szpitala niezależnie od miejsca zamieszkania.

Podstawowa opieka zdrowotna (POZ)
Zgodnie z założeniami przygotowywanej reformy podstawowa opieka zdrowotna ma skutecznie koordynować leczenie pacjenta. Wprowadzony zostanie taki system finansowania, by środki otrzymywane przez POZ w ramach tzw. budżetu powierzonego (przeznaczonego na diagnostykę i świadczenia specjalistyczne) mogły być wykorzystane wyłącznie na te zadania. Jeśli pieniądze z budżetu powierzonego nie zostaną wykorzystane na wizyty u specjalistów czy badania diagnostyczne, nie będą mogły zasilić budżetu POZ.

Urząd Zdrowia Publicznego
Urząd Zdrowia Publicznego zostanie powołany po to, by zintegrować cały rozproszony obecnie system zarządzania zdrowiem publicznym w Polsce i usprawnić działania, prowadzone obecnie na rzecz zdrowia obywateli przez kilka różnych instytucji. Dlatego w jego skład wejdą  m.in. część inspekcji sanitarnej, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Krajowe Centrum ds. AIDS i Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. UZP będzie również odpowiadał za realizację Narodowego Programu Zdrowia i przejmie od NFZ-u zadania związane z profilaktyką. Twierdzenia, jakoby UZP miał zastąpić NFZ są nieprawdziwe i wynikają z niezrozumienia celów, dla jakich zostanie powołany ten  urząd.

Systemy Informatyczne
Plan kontynuacji Projektu P1 zakłada m.in. ograniczenie jego zakresu do najbardziej powszechnych i oczekiwanych przez pacjentów i profesjonalistów medycznych usług, tj. e-recepty, wsparcia wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej, e-skierowania oraz dostępu do tych usług dla pacjenta poprzez Internetowe Konto Pacjenta.

www.medexpress.pl